Ulykker

Snetryk har smadret 30 tons glas fra loftet i et stort gartneri.

30 ton glas ødelagt på en nat

Snetryk er en risiko, man skal tage meget alvorligt. Det fortæller Svend-Anker Worm fra Topdanmark:

”Snetryk kan skabe meget store skader, og vi ser snetrykskader på alt fra gartnerier og svinestalde til stuehuse, carporte og pavilloner. Store mængder sne på taget udgør en stor risiko for bygninger, inventar og ikke mindst personer,” siger han.

Hos Morten Eiberg gav snetrykket store skader: ca. 3.500 smadrede ruder i et stort drivhus, to lag gardiner og en agurkeproduktion, der blev ødelagt af frost. Konstruktionen i drivhuset gik også i stykker, og Morten Eiberg måtte kassere 25.500 agurkeplanter. I alt endte Morten Eiberg og hans medarbejdere med at samle ca. 30 ton ødelagt glas i en stor container på gårdspladsen.

”Det var et sandt mareridt, fordi det udviklede sig over flere dage. Det lignede en krigszone,” fortæller Morten Eiberg.


Alt blev erstattet

Blot ét år før ulykken blev Morten Eibergs gartneri forsikret hos Topdanmark. Her fandt hans assurandør, Kenneth Bang, et område på 10.000 kvm, som ikke allerede var forsikret. Det var det værst tænkelig tidspunkt, fordi alt lige var begyndt at blomstre, og sæsonen var begyndt.

”Hvis man ikke er forsikret ordentligt, når en så stor skade rammer, kan man risikere at skulle lukke helt ned,” siger Kenneth Bang. 

Morten Eiberg supplerer: ”Da Kenneth fortalte os om sit fund på de 10.000 uforsikrede kvadratmeter, var vi ikke det mindste i tvivl, om at vi skulle rykke over til Topdanmark. Og vi har været hjertens lykkelige for den beslutning. Vi fik det økonomiske produktionstab erstattet, og i skadesforløbet fik vi løbende bevilget penge, så vi kunne komme videre, og det var en kæmpe hjælp. Hvis vi ikke havde fået det, så var det hele ramlet.”


Vejrudsigten gav bekymring

Allerede da Morten Eiberg og hans mor, Annette Eiberg, der også driver gartneriet, så vejrudsigten i begyndelsen af marts, blev de bekymrede.

”Jeg så, hvor meget sne, der skulle falde i vores lokalområde, og derfor blev jeg bekymret. Vi har nemlig haft snetrykskader før, så jeg var klar over, at et voldsomt snevejr kunne have konsekvenser. Men jeg havde aldrig troet, at det skulle blive så slemt,” fortæller Morten Eiberg og fortsætter:
 
”Det var mig, der opdagede skaden klokken 7 om morgenen, da jeg kom til gartneriet. Der var sne, knust glas og ødelagte gardiner overalt i et af vores store drivhuse. Da jeg så det, tænke jeg ’det er bare løgn’. Jeg fik ret hurtigt nogle medarbejdere til at sætte plader op, så vi fik begrænset skaderne, så godt som muligt. Det var det værst tænkelig tidspunkt, fordi det hele lige var begyndt at blomstre og sæsonen var begyndt,” fortæller Morten Eiberg.


Meget lokalt snevejr

Efter cirka en time stod det klart for Morten Eiberg, at han skulle kontakte Topdanmark. Han greb røret og kontaktede Kenneth Bang.

”Jeg vidste godt, at det kunne blive en alvorlig sag, da jeg fik opkaldet fra Morten. Jeg sagde med det samme, at Morten skulle ringe ind til hovedkontoret i Ballerup,” fortæller Kenneth.

I Ballerup havde man i første omgang svært ved at forstå, hvordan en så voldsom snetryksskade kunne ske. Der var nemlig ingen sne at se på græsset i Ballerup-området.

”Det var et utroligt lokalt snevejr. Lige oppe i nabobyen var der næsten ingen sne, men der lå rigtig meget her. Og så ligger vores drivhuse ovenikøbet lige ved siden af en helt åben mark, så sneen kan virkelig fy langt og lægge sig i store mængder på taget,” fortæller Morten Eiberg og fortsætter:

”Det var et sandt mareridt, fordi det udviklede sig over flere dage. Jeg havde slet ikke troet, at det skulle ende med at blive så slemt, da jeg så skaden første gang.” 


En vigtig læring

Nu er der gået omkring et år efter skaden, og gartneriet kører igen på fuldt tryk. Overalt i de store drivhuse er der store agurkeplanter og glade medarbejdere, der travlt går forbi med nyhøstede agurker.

”Efter den hårde marts i 2018, fik vi heldigvis rigtig godt vejr, og vi arbejdede virkelig hårdt i månederne efter. Allerede i ultimo april begyndte det at gå bedre igen. Men der var stadig en hel masse oprydningsarbejde til og med juni måned, og der ligger faktisk stadig noget glas nogle enkelte steder,” fortæller Morten Eiberg, der – trods det svære forløb – alligevel tager et vigtigt budskab med sig:

”Jeg føler mig anderledes efter skaden. Det var en meget voldsom oplevelse, men jeg lærte, at man kan klare meget mere, end man tror. Og så er det vigtigt at passe på sig selv og tænke i langsigtede virkninger.”

 

Har du styr på din ejendomsforsikring?

Læs mere om, hvordan vores ejendomsforsikring dækker – bla. i forhold til storm, sne og skybrud – og få et tilbud på en ejendomsforsikring her.