Forsinket, mistet eller ødelagt bagage?
Her står du, ved det tomme bagagebånd uden kufferten med hawaiiskjorten, underbukserne og tandbørsten. Hvad gør du så? Vi giver dig svaret.
Her står du, ved det tomme bagagebånd uden kufferten med hawaiiskjorten, underbukserne og tandbørsten. Hvad gør du så? Vi giver dig svaret.
Det er flyselskabet, der har ansvaret, hvis din bagage er forsinket, du mister den, eller den bliver ødelagt under transporten – også, når du rejser inden for Norden. Har du en rejseforsikring, kan du også søge om erstatning der. Det er dog vigtigt, at du altid melder det til flyselskabet først.
Hvis din bagage er forsinket, kan du få dækket rimelige og nødvendige erstatningskøb, der gør, at du kan begynde din rejse. Det vil sige almindeligt tøj, toiletsager osv. Undgå at købe dyrt ind, da du måske ikke kan få dækket alle udgifter.
Forsinket bagage er ikke dækket på hjemrejsen. Her er du tættere på dit hjem og de ting, du skal bruge for at kunne klare dig.
Vores rejseforsikring dækker, hvis din bagage er mere end fire timer forsinket (dog ikke ved strejke).
Vi erstatter rimelige og nødvendige indkøb med højst 1.540 kr. pr. person om dagen i op til fem dage – i alt 7.700 kr.
Hvis du mister din bagage kan du kræve erstatning fra flyselskabet samt rimelige og nødvendige erstatningskøb, der gør, at du kan begynde din rejse – fx toiletsager og almindeligt tøj.
Hvis din bagage bliver stjålet, er det din indboforsikring og ikke flyselskabet, der dækker. Husk at få en politirapport fra det lokale politi.
Sådan anmelder du
Hvis din bagage går i stykker under transporten, kan du – afhængigt af skaden – få dækket enten reparation eller køb af ny bagage. Almindelige buler og skrammer er aldrig dækket.
Sådan anmelder du