Hvis du har brug for akut hjælp, mens du er i udlandet, kan du ringe til Rejsehjælp på +45 44 74 50 00. Vores dansktalende alarmcentral svarer døgnet rundt.
Du kan også springe telefonkøen over og gå ind på SOS Internationals hjemmeside her. Så bliver du efterfølgende kontaktet af Rejsehjælp.
Kontakt altid Rejsehjælp, før du går til læge, og husk at gemme regninger, kvitteringer og anden form for dokumentation for alt, du ønsker at få erstattet.
Gem Rejsehjælps nummer i et rejsevenligt format
Du kan med fordel gemme nummeret til Rejsehjælp, 44 74 50 00, i dine kontakter. Så har du altid hjælpen lige ved hånden.
Hvem er dækket af afbestillingsforsikringen?
Afbestillingsforsikringen dækker ferier for de samme personer, som er dækket af din rejseforsikring. Det vil sige dig selv og de af dine familiemedlemmer (herunder plejebørn, au pair og hjemmeboende børns samlever/ægtefælle), som er tilmeldt folkeregistret på din helårsadresse. Delebørn, der bor et andet sted, er dækket, hvis de skulle have rejst sammen med en fra din husstand.
Beregn pris på rejseforsikring
Hvad skal der til, for at I erstatter min rejse?
Forsikringen dækker afbestilling, hvis du eller en i din nærmeste familie bliver akut alvorligt syg, kommer alvorligt til skade eller dør. Den dækker også, hvis du bliver skilt, afskediget eller skal til reeksamen.
I nogle situationer dækker afbestillingsforsikringen også din rejse, hvis du skulle afsted med nogen, der ikke er en del af din husstand, og de bliver nødt til at afbestille.
Er I to, der rejser sammen
Vi dækker din rejse, hvis din rejseledsager bliver akut alvorligt syg eller kommer alvorligt til skade før rejsen og må afbestille.
Afbestiller din rejseledsager af andre grunde – for eksempel på grund af skilsmisse, fyring eller død i sin nærmeste familie – kan der afhængig af årsagen i nogle tilfælde være dækning for afbestilling af din rejse, hvis din rejseledsager kan få dækket rejsen hos sit forsikringsselskab.
Er I flere, der rejser sammen
Vi dækker din rejse, hvis en af dine rejseledsagere bliver akut alvorligt syg eller kommer alvorligt til skade før rejsen og må afbestille.
Afbestiller en af dine rejseledsagere rejsen af andre grunde – for eksempel på grund af skilsmisse, fyring eller død i sin nærmeste familie – dækker vi ikke afbestilling af din rejse.
Børn, der rejser uden dig
Har du et hjemmeboende barn eller et udeboende barn under 21, der skal ud at rejse med andre? Vi dækker barnets afbestilling, hvis de (eller bare en af dem), som barnet skulle rejse med, bliver akut alvorligt syge eller kommer alvorligt til skade og må blive hjemme.
Afbestiller de af en anden grund – for eksempel på grund af skilsmisse, fyring eller død i den nærmeste familie – kan der afhængig af årsagen i nogle tilfælde være dækning for afbestilling af dit barns rejse, hvis de andres rejse bliver dækket af en afbestillingsforsikring, og det betyder, at barnet må rejse alene – ellers ikke.
Hvornår er jeg dækket?
Afbestillingsforsikringen dækker, fra du køber en rejse, til du tager afsted.
For at afbestillingsforsikringen dækker, skal den være aktiv, inden du betaler rejsen og mindst 14 dage, før du skal afsted. Du må ikke i forvejen kende til årsagen til, at du må afbestille, på det tidspunkt, hvor du enten køber rejsen eller forsikringen, eller hvor forsikringen starter.
Få en forhåndsvurdering
Vil du vide på forhånd, om vi dækker dine udgifter, hvis du må afbestille din rejse, kan du ringe og få en medicinsk forhåndsvurdering på 44 74 70 95 eller ved at ansøge online.
Hvis du ønsker at afbestille nu …
Kontakt os hurtigst muligt, hvis du har en afbestillingsforsikring og er nødt til at afbestille en rejse. Ring til Rejseskade på 44 74 70 23 eller anmeld online. Vi skal bruge følgende:
- Originalt rejsebevis og dokumentation for rejsens andre udgifter
- Bekræftelse på, at du har afbestilt rejsen – med angivelse af det beløb, du vil have refunderet
Nogle gange har vi brug for mere – fx en attest fra din læge, der bekræfter, at du er syg eller kommet til skade og derfor ikke kan rejse. Det giver vi dig i så fald besked om.
Nej, rejseforsikringen dækker ikke, men her giver loven dig nogle rettigheder. Dem kan du få styr på hos Forbrugerrådet Tænk:
Strejke hos flyselskaber: Her er dine rettigheder
Forsinket bagage: rejseforsikring
Rejseforsikringen dækker, hvis din bagage er mere end fire timer forsinket (dog ikke ved strejke). Vi erstatter dine nødvendige udgifter til tøj og toiletsager med op til 1.606 kr. pr. døgn – dog højst fem døgn.
Bemærk, at det er flyselskabet, der har ansvaret for bagagen under transporten. Meld det derfor altid til flyselskabet, før du melder det til os.
Stjålet/ødelagt bagage: Indboforsikring
Indboforsikringens bagagedækning dækker de ting, du tager med dig på rejsen - uanset om de ligger i en kuffert, er sendt i forvejen som rejsegods, eller det er ting, du har på, som fx tøj, ur, smykker mv.
Den dækker også de ting, som du køber på rejsen. Tingene er forsikret ved de samme typer skader som derhjemme, som fx ved brand og tyveri.
Bagagedækningen har en maksimal forsikringssum på 125.950 kr. Hvis denne sum ikke er høj nok til at dække de ting, du tager med på ferie, kan du kontakte os for en eventuel forhøjelse.
Cykler, som du tager med på ferie, er dækket ud over bagagedækningens forsikringssum - op til den cykelsum, som står på din indbopolice.
Få mere at vide
Ja, hvis forsinkelsen var uforudsigelig og ikke din egen skyld, dækker rejseforsikringen dine ekstra transportudgifter samt kost og logi, indtil du har indhentet rejseruten.
Vi dækker kost og logi med op til 1.606 kr. i døgnet pr. forsikret person – i alt højst 24.120 kr. pr. forsikret person.
Eksempler på dækkede forsinkelser
- Du kommer for sent til et fly pga. et trafikuheld på vej til lufthavnen
- Det første fly på en rejse med mellemlanding er så forsinket, at du ikke kan nå det næste (der skal være indregnet flyselskabets anbefalede transfertid mellem ankomst og afgang)
Forsikringen dækker ikke, hvis:
- Andre dækker udgifterne for dig
- Du har bestilt rejsen eller billetten mindre end et døgn, inden du forlader dit hjem
- Forsinkelsen opstår, før du forlader det sidste sted, du overnatter, inden du skal rejse
- Forsinkelsen er din egen skyld – fx hvis du ikke tager afsted i ordentlig tid eller ikke har planlagt tilstrækkelig tid til at skifte fra det ene transportmiddel til det andet
Vi skal altid bruge flybillet, bekræftelse el.lign., der dokumenterer rejsens pris og varighed – uanset årsagen til din anmeldelse. Drejer det sig om afbestilling af en rejse, skal vi også bruge en bekræftelse på afbestillingen fra fx rejseselskabet eller transportselskabet.
Alt efter årsagen kan vi også bede dig om fx en kopi af journalen, hvis du har fået læge- eller hospitalsbehandling, eller kvitteringer på dine erstatningskøb, hvis du har måttet undvære din bagage under rejsen. Husk derfor at gemme dokumentation for alt, du ønsker at få erstattet via din rejseforsikring.