Et mere bæredygtigt Topdanmark

Social, klimamæssig og økonomisk bæredygtighed er en del af kerneforretningen i Topdanmark. Vi arbejder med bæredygtighed på tre essentielle områder: velfærd i hverdagen, grøn omstilling og ansvarligt fundament.

Græsende køer på en grøn mark i Danmark

Vores tilgang til bæredygtighed

Vi arbejder hver dag for at skabe økonomisk og social tryghed for alle vores kunder, vores medarbejdere og samfundet som helhed. Vi ønsker, at bæredygtighed skal være en naturlig del af alle de beslutninger og handlinger, som vi foretager, det er både i forhold til indkøb, skadebehandling, produktudvikling, indtegning af kunder og investeringer. Vi arbejder ud fra en bæredygtighedsaspiration: ”Vi er her for at hjælpe vores kunder og det samfund, vi er en del af”.

 

Platform for bæredygtighed

Vi har i 2021 etableret en ny platform for vores arbejde med bæredygtighed. Den rummer vores tre overordnede temaer foruden seks undertemaer, som vi anser for at være helt centrale i vores nye ambitionsniveau for et mere bæredygtigt Topdanmark.  

 

Vi stiller krav til menneskerettigheder og arbejdsforhold

Vi ønsker at integrere bæredygtighed i alle aspekter af vores forretning. Vi skal derfor integrere bæredygtighed i vores kerneforretning, som er at forsikre vores kunder. Det betyder, at vi stiller krav til vores kunder ift. menneskerettigheder og arbejdsforhold.

Kunder skal respektere de internationalt anerkendte menneskerettigheder, kernekonventionerne fra den internationale arbejdsorganisation (ILO) og FN Global Compact-principper om menneskerettigheder, og de skal tilstræbe ikke at overtræde disse principper og konventioner. 

Vi forventer, at hensynet til menneskerettigheder integreres i deres forretningsaktiviteter i et omfang, som er proportionel i forhold til størrelse og aktiviteter, fx med risikovurdering, politik for menneskerettigheder og processer for overvågning samt udførelse af opfølgning i tilfælde af brud på menneskerettigheder. 

Kunder skal bl.a. sikre:

  • et mangfoldigt og ikke-diskriminerende arbejdsmiljø og ikke medvirke hverken direkte eller indirekte til diskrimination på baggrund af alder, etnisk baggrund, seksuel orientering, handicap, helbred, politisk standpunkt eller race
  • retten til forsamlings- og foreningsfrihed på arbejdspladsen, så medarbejdere frit kan tilslutte sig organisationer efter eget valg og kollektivt forhandle overenskomst. Medarbejderes ret til at afstå fra at melde sig ind i fagforening skal ligeledes respekteres.
  • Fair ansættelsesforhold, hvilket indbefatter, at alle ansatte har en skriftlig ansættelseskontrakt med gensidigt aftalte vilkår og betingelser, herunder opsigelsesperioder for begge parter
  • Et sikkert og sundt arbejdsmiljø, fysisk såvel som mentalt, med fokus på forebyggelse af arbejdsrelaterede ulykker og skader. Kunden skal desuden sikre et arbejdsmiljø uden nogen form for trusler, chikane og mobning. 
  • at der ikke forekommer brug af børnearbejde i egne og leverandørers aktiviteter
  • at der ikke anvendes eller drages fordel af nogen form for tvangsarbejde eller ufrivillig arbejdskraft, og at tilbageholdelse af løn ikke anvendes som disciplinær sanktion
  • at relevant national lovgivning, branchestandarder og internationale standarder om mindsteløn, arbejdstid og andre arbejdsvilkår overholdes

 

Læs mere om vores mange indsatser for et mere bæredygtigt Topdanmark